Jak na elektrokolo? Vše co potřebujete vědět.
Elektrokola jsou dle vyhlášky ministerstva dopravy č. 341/2014 omezeny do rychlosti 25 km/h. Po překročení této rychlosti dojde k odpojení motoru a šlapání je čistě zcela na vás. Po překročení rychlosti 25 km/h kolo nebrzdí, pouze motor vypne dopomoc a vy svými silami, nebo z kopce jedete vyšší rychlostí.
Elektrokola obsahují Lithium-iontové baterie. Zde je zpravidla dáno, čím dražší, tím lepší. Dražší kvalitnější jsou lehčí, rychleji se nabijí a mají delší životnost. Obvykle baterie vydrží cca 800 nabíjecích cyklů, ale je to silně individuální, protože záleží na zacházení. Při správném starání se o baterii může být nabíjecích cyklů více (například až 2000). Výdrž baterie se pohybuje mezi 2 až 6 hodinami, ale záleží na výrobci, kapacitě baterie a chemickém složeni.
Základní vlastnosti Lithium-iontové baterie
- Baterie se žádným způsobem nedá formátovat! Formátování se používalo u dnes již zastaralým olověných baterií.
- Baterii můžete dobíjet v jakémkoli stádiu nabití a její kapacita se nemění. Nemá paměť!
- Pro maximální životnost baterie je důležité skladování baterie v zimním období.
- Ideální je uchovávat baterii přes zimu v teplotách 10-15 stupňů a nabitou na více než 70%
- Baterii velmi škodí uložení v nízkých teplotách- rapidně se zkracuje životnost!
Typy motorů
Na trhu se nyní objevují dva typu motorů:
Elektromotor v zadním náboji kola
Tento typ motoru potkáte nejvíce na crossových a trekingových elektrokol. Výhoda tohoto motoru spočívá v jeho funkci, což je lepší přenos točivého momentu, který zamezí prokluzování zadního kola v terénu. Mezi hlavní funkce patří šlapání bez asistence motoru a určit si zapnutí motoru podle vašich požadavků - například při stoupání nebo silném protivětrů, protože při vypnutém pohonu neklade motor téměř žádný odpor, který by jízdu bez asistence ztěžoval. To je zapříčiněno volnoběžkou, která neklade při šlapání téměř žádný odpor.
Výhody
- nižší prvotní náklady
- dostačující výkon motoru
- nižší náklady na servis
- jednoduchost mechanismu
- bez asistence motoru neklade motor téměř žádný odpor
Nevýhody
Mezi nedostatky umístění motoru v zadním náboji je nerovnoměrné vyvážení mezi předním a zadním kolem, což klade větší nároky na komponenty na zadní částí kola a dávkování výkonu není úplně plynulé.
- nevyvážení mezi zadním a předním kolem
- menší citlivost při dávkování výkonu
- horší demontáž zadní kola
- vyšší hlučnost motoru
Elektromotor ve středovém složení
Naprosto dominantní postavení má značka BOSCH, která stála u zrodu kvalitních elektro pohonů. V dnešní době se jedná o nerozšířenější typ uložení motorů. Na kole měníte převody pomocí zadní přehazovačky stejně u klasického kola a tím je zajištěna ideální volba otáček motoru a z toho plynoucí úspora energie. Maximální dojezd na jedno nabití může být až 200km. Motory se vyznačují rovnoměrným dávkováním výkonu a krátkou reakční dobou asistence.
Motory jsou vybaveny celou řadou senzorů, které můžou být následně přeneseny na displej na řidítkách. Jsou to například otáčky, rychlost nebo tlak na pedál. Senzory mají prvotní funkci k zajištění bezproblémovému chodu motoru.
Výhody
- příjemný pocit z jízdy
- tichý motor
- plynulost motoru
- vysoká spolehlivost
- přesná regulace výkonu motoru
- velký výkon motoru až cca 700W
- možnost úplně integrace do rámu
Tyto motory jsou cenově dražší než motor v zadním náboji, ale disponují větší spolehlivostí a výdrží. Je potřeba počítat s tím, že na řetěz jsou kladeny vyšší nároky oproti běžnému kolu, takže životnost řetězu je menší.
Nevýhody
- vyšší prvotní pořizovací náklady
- zkrácená životnost řetězu
- potřeba odborného servisu
Číst další články